Kampfgeschwader 4 "General Wever" 4 Pułk Bombowy "Generał Wever"
Najwięcej materiałów w moich zbiorach zajmują te dotyczące II. Gruppe Kampfgeschwader 4 "General Wever". Jednostka ta działała bojowo od pierwszego dnia wojny aż do 8 maja 1945r. Bombowce KG 4 działały nad wielkim obszarem: od Norwegii po Irak, od Sycylii po front wschodni, gdzieś głęboko w Związku Radzieckim.
POCZĄTKI
Początki II. Dywizjonu 4 Pułku Bombowego sięgają 1 kwietnia 1936r. Wtedy to na lotnisku w Erfurcie-Bindersleben został sformowany - z przybyłego tam 17 marca dywizjonu Pułku Bombowego Gotha - II. Dywizjon 253 Pułku Bombowego. Wyposażony był on wówczas m.in. w samoloty Junkers Ju 52.
He-111B-1, II/KG253, Erfurt 1937 r.
Maszyny nosiły oznaczenia wg wzoru: 33F26, gdzie 33 to oznaczenie KG 253, F - 7. samolot, 2 - II. dywizjon, 6 - 6. eskadra.
He-111J-1
Trzy dni po śmiertelnym wypadku szefa sztabu Luftwaffe gen. Wevera, decyzją Führera 253 Pułk Bombowy otrzymał imię "General Wever". 8 lipca 1936r. głównodowodzący Luftwaffe Herman Göring nadał służącym w KG 253 przywilej noszenia na dolnej części prawego rękawa opaski (Ärmelband): Geschwader General Wever.
Pierwsze bojowe doświadczenia załogi II./KG 253 zdobywały w czasie wojny domowej w Hiszpanii (K/88, Legion Condor). Być może to one zapisały się krwawymi literami w historii podczas bombardowania Guerniki?
Dowódcami KG 253 byli:
Major Herbert Sonnenburg, do 30.09.37
Major Paul Deichmann, 1.10.37 - 15.1.39
Podpułkownik Wolfgang Erdmann, 1.3.39 - 30.4.39 (od 1.5.39 - 30.9.39 dowodził II./KG4).
1 maja 1938r. zmieniono numer pułku na Kampfgeschwader 4.
Od lipca 1939r. zmieniło się także oznaczenie maszyn należących do Pułku. Teraz nosiły one oznaczenia 5J i dalej wg wzoru.
25 sierpnia 1939r. wszystkie trzy dywizjony i sztab Pułku zostały przebazowane w pobliżu granicy polskiej. Sztab i II. Dywizjon trafiły na lotnisko w Oels. Na dzień rozpoczęcia II Wojny Światowej Pułk posiadał na wyposażeniu samoloty Heinkel He-111 P w ilości: Stab - 6 szt., I. Gruppe - 31 szt., II. Gruppe - 32 szt., III. Gruppe - 33 szt.
________________________
Powyższe opisy działań KG4 czerpię z książki Mariusa Emmerlinga "Luftwaffe nad Polską 1939, cz. II Kampflieger". Autor urodzony w 1967r. w Katowicach, w 1982r. wyemigrował do Niemiec... Jego książki zawierają ogromną ilość interesującgo nas materiału, jednakże:
"-> jest stronniczy (według niego polscy piloci w kampanii wrześniowej zawyżali ilość własnych zwycięstw 2-krotnie, natomiast piloci niemieccy są według niego w 100% a nawet w 200% wiarygodni, bo zalicza im do zwycięstw nawet te samoloty polskie, które uległy wypadkom).
-> interpretuje fakty do własnych celów, i w taki sposób, jaki mu odpowiada (np. ataki niemieckie na kolumny cywili zawsze znajdują militarne uzasadnienie),
-> nie traktuje poważnie polskich znawców dziedziny o jakiej pisze,
-> niezbyt przychylnie rozpisuje się o polskich żołnierzach i lotnikach (powoływanie się na konwencję genewską odnośnie niemieckich jeńców, w momencie gdy ta była nagminnie łamana przez stronę niemiecką, budzi ogromny niesmak.),
-> uważa, że jest nieomylny :-)"
Tyle opinii internautów, pod którymi mogę podpisać się obiema rękami.
Materiały te będą przeze mnie konfrontowane z polskimi źródłami (tak jak miało to miejsce w przypadku działań JG 77).
_______________________