Lotniska

>> Lotniska oleśnickie... <<

Przed drugą wojną światową II Odział Sztabu Głównego WP (wywiad) sporządził opracowanie zatytułowane: "Opis lotnisk niemieckich na wschodzie Rzeszy (znajdujących się na wschód od 13° długości geograficznej od Greeenwich)".
W części C (Saksonia i Śląsk), rozdziale III tego dokumentu - Lądowiska (używane przez lotnictwo komunikacyjne i lotnictwo wojskowe), na stronie 89 znajdujemy:

22. - Oels i. Schles. - Lądowisko, rzekomo przewidziane pod budowę lotniska.
Położenie: 3 km na północny-wschód od Oels, koło szosy Oels - Zessel.
Położenie geograficzne: 51° 13' szerokości geograficznej, 17° 27' 2" długości geograficznej.
Wymiary: 2500 x 1000 m
Teren: plac ćwiczeń garnizonu Oels, twarda murawa; na płn-zach skraju koło szosy lasek iglasty.

Informacja dzięki uprzejmości Pawła 'Leuthena' Kukurowskiego.

 

Mapy i ortofotomapy lotniska (1928-2005)

Plan lotniska ...i pozostałości

Lotnisko pozorowane

NOWOŚĆ Zdjęcie lotnicze z 20.02.1945 r.

 

* * *

Fliegerhorst-Kommandantur - Komendatury Lotniska

* * *

Hugo Hartung, aktor, pisarz, od 1940 r. dyrektor literacki scen wrocławskich w swoim dzienniku "Śląsk 1944/1945. Zapiski i pamiętniki" krótko opisuje swoją wizytę w bazie lotniczej w Oels. Wcielony do kompanii naziemnej obsługi lotniska we wrześniu 1944 roku, służył na wrocławskich lotniskach Gandau i Schongarten. Wraz z innymi wcielonymi artystami występował w podwrocławskich bazach lotniczych, koszarach, lazaretach. Przeżył oblężenie Festung Breslau, co opisał w książce "Gdy niebo zstąpiło pod ziemię" oraz ww. dzienniku.

24 listopada [1944]
Znowu gościnne występy. W zestawieniu z bezcelowością wojskowej "teorii zajęciowej" wyraźnie odczuwamy sensowność działalności artystycznej. Dzisiaj jedziemy do Oels, gdzie wiozą nas do bazy lotniczej staromodną, dwukonną dorożką z przeszklonymi ścianami - czymś w rodzaju karocy Królewny Śnieżki. Osiedle baraków otoczone jest wysokimi sosnami: obóz wojennej technologii pośród scenerii baśni Eichendorffa. Wita nas germanista w mundurze Luftwaffe i rozmawia z nani o sztuce i literaturze. Podczas moich recytacji dopada mnie potężna chrypa, a i publliczność nie dopisuje.

* * *

22 stycznia 1945 roku, na lotnisku w Oels wycofujący się Niemcy wysadzili w powietrze 20 samolotów (19 Fw-190 i 1 Ju-88) by zapobiec ich wpadnięciu w ręce nadciągającej Armii Czerwonej.
Czy tak mogło wyglądać oleśnickie lotnisko wiosną 1945?


Wg opisu z książki: polowe lotnisko w zachodniej Polsce, II poł. lat 40.
Na pierwszym planie Fw 190D (W.Nr. 2111??), dalej Fw 190A-8 (W.Nr. 205937).

Ju 88 + Fw 190

Zniszczone Ju 88 + Fw 190

Zniszczony Ju 88

* * *

Wiosną 1945 roku, w czasie oblężenia Wrocławia na oleśnickim lotnisku stacjonował 268. odznaczony Orderem Czerwonego Sztandaru pułk lotnictwa myśliwskiego OPK. Pułk należał do 310. Dywizji Lotniczej i był wyposażony w samoloty amerykańskiej konstrukcji Curtis P-40.

Stacjonowały także jednostki 7. Gwardyjskiej Dywizji Myśliwskiej oraz 7. Gwardyjskiej Dywizji Bombowej.

 

>> ...i nie tylko <<

Juliusburg (Dobroszyce) - wrzesień 1939 r. lądowiska 5.(H)/ Aufklärungsgruppe 13:

Lądowisko znajdowało się na równych ścierniskach po zachodniej stronie miejscowości, w pobliżu zabudowań klasztornych z górującymi nad miasteczkiem wieżami. Samoloty stały na otwartym terenie, stanowisko dowodzenia i "wydział" fotograficzny urządzono w klasztornych warsztatach, natomiast ludzie zostali zakwaterowani w miasteczku, gdzie wieczory spędzano w zajeździe "Weidmansruh". [...] Wokół nas, blisko granicy rozlokowanych było wiele oddziałów różnych rodzajów broni.

oraz I./Jagdgeschwader 77