Nachtjagdgeschwader 102

I/Nachtjagdgeschwader 102
I Dywizjon 102. Pułku myśliwców nocnych

7 J

godlo
Godło Nachtjagdgeschwader 102

 

I Dywizjon 102 Pułku myśliwców nocnych został utworzony 15 grudnia 1943 r. w Kitzingen (Bawaria, Dolna Frankonia) z IV Dywizjonu 101 Pułku myśliwców nocnych. W drugiej połowie 1944 r. wyposażony był w samoloty Messerschmitt Bf 110 (w wersjach F-4, G-4), później (od listopada) w Junkersy Ju 88 wersji C, G i R (?). Pułk pełnił rolę jednostki szkolnej, uzupełniającej personel pierwszoliniowych pułków nocnych myśliwców.


Nieśmiertelnik 2./NJG 102


Godło jednostki na Junkersie Ju 88

W czasie stacjonowania w Oels funkcję dowódcy Dywizjonu pełnili:
* kapitan Wilhelm Dormann   01.07.1944 - 25.10.1944
* major Eckart-Wilhelm von Bonin   26.10.1944 - 28.03.1945

 

Bazy jednostki

15.12.43 - 9.5.44
Kitzingen
10.5.44 - 28.7.44
Powunden (Chrabrowo)
ZSRR
29.7.44 - 11.44
Oels
Oleśnica
11.44 - 1.45
Schönfeld-Seifersdorf
Lutogniewice
1.45 - 28.3.45
Prague-Gbell
Czechy

1 eskadra 31.1.1945 (skąd taka dziwna data???) przeniosła się na lotnisko Kopenhaga Kastrup (1.2.45 - 2.45) potem do Pragi Rusin (2.45 - 28.3.45).
2 eskadra w grudniu 1944 r. przeniesiona do Pragi Gbell (12.44 - 15.1.45), później Kopenhaga Kastrup (16.1.45 - 3.45).
3 eskadra w styczniu 1945 r. przebazowana do Ohlau (Oława) (1.45 - 20.1.45) i Kopenhaga Kastrup (21.1.45 - 3.45).

W 12 numerze miesięcznika LOTNICTWO z roku 2006, Michał Fiszer i Jerzy Gruszczyński w drugiej części artykułu: Messerschmitt Bf 110 - wersje nocne opisując I./NJG 102 umieścili Oels w... Danii!


Junkers Ju 88G-7 z NJG 102.
Wyposażony w radar SN-2 i podkadłubowy zasobnik z 4 działkami MG 151.


Ju 88 G-4 z NJG 102 w Kopenhadze-Kastrup, maj 1945r.


Ju 88 C-6


Ju 88 G-6 z NJG 102 z dwoma 20mm działkami MG151 w kadłubie strzelającymi w górę - "Schräge Musik".

 
Ju 88 R2, W.Nr 751066, 7J+QK, 2./NJG 102, Dania 1945r.

* * *

Od pana Marka Nienałtowskiego otrzymałem informację (jemu z kolei przesłał ją Paweł Kukurowski - obu panom dziękuję!) o tym, że w książce "Lotnicy '44. Na pomoc Warszawie." autorstwa Neila Orpena jest opisana historia związana z NJG 102.
Na stronie 102 znajduje się informacja o tym, że lecący nad Warszawę samolot typu Liberator pilotowany przez Lt. R.R. Klette'a atakowany został przez nocny myśliwiec i lekko uszkodzony.

Liberator minął Kraków i Tarnów, gdy nagle wynurzył się pod nim niemiecki myśliwiec. Zapewne stacjonował w bazie lotniczej Nachtjagdgeschweder 102 w Oels (Oleśnicy) pod Wrocławiem. Członkowie załogi Klette'a nie wiedzieli, w jaki sposób zostali zaatakowani. Poczuli jedynie wstrząs, w chwili gdy pociski trafiły w bombowiec. Później tylny strzelec dostrzegł nurkującego napastnika i zaczął go ostrzeliwać, dopóki tamten nie zniknął.
      Uszkodzenia Liberatora były niewielkie [...]

Nad Warszawą maszyna została ponownie zaatakowana i trafiona w dwa silniki. Pilot lądował przymusowo, a załoga dostała się do niewoli. O jej losach tak pisze Orpen (str. 108):

"W końcu przewieziono ich z powrotem na wschód do obozu jenieckiego pod Wrocławiem. Niemal widzieli stamtąd lądowisko mysliwców w Oleśnicy, z którego startowały Messerschmitty Bf 110 i Junkersy Ju 88 z dwóch jednostek atakujących bombowce niosące pomoc powietrzną dla Warszawy."

Gdy stanę się posiadaczem tej książki, postaram się umieścić tu więcej szczegółów dotyczących tego zdarzenia.

Dodane 12.01.2012
Rzeczone więcej szczegółów znalazłem w numerze 9 czasopisma Lotnictwo Aviation International z 1993 r. Pojawiła się w nim 2 część artykułu Missing Jacka Nowickiego i Andrzeja Przemyskiego.

Zdarzenie miało miejsce w nocy z 13 na 14 sierpnia 1944 r. Zestrzelona maszyna to Consolidated Liberator B Mk VI, oznaczony indywidualną literą G z 31. Squadron (Bomber) SAAF [31. Dywizjonu (Bombowego) Południowoafrykańskich Sił Powietrznych]. Załoga:

Lt (porucznik) R.R. Klette, dowódca, pilot, SAAF
Lt Alf. E. Faul, pilot, SAAF
Lt Brian N. Jones, nawigator bombardier, SAAF
W/O (chorąży) L.E.D. Winchester, radiotelegrafista strzelec pokładowy, RAF (VR) [ochotnicza rezerwa RAF]
W/O H.J. Brown, strzelec pokładowy, RAF (VR)
W/O T.G. Davies, strzelec pokładowy, RAF (VR)
W/O Henry R. Upton, strzelec pokładowy, RAF (VR)

Po uszkodzeniu przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą nad Warszawą samolot lądował przymusowo na terenie toru wyścigów konnych na Służewcu (meldunek niemieckiej 9. Armii). Lotnicy w swoich wspomnieniach twierdzą, że wylądowali na Okęciu. Według niektórych relacji wrak samolotu widziano po wojnie na terenie obecnego cmentarza żołnierzy Armii Radzieckiej przy Al. Żwirki i Wigury. Załoga resztę wojny spędziła w niewoli. W/O Brown ciężko ranny podczas lądowania prawdopodobnie zmarł w szpitalu – z niewoli nie powrócił.