Junkers W-34
samolot transportowy

W34

Junkers W-34 powstał w 1926 roku, jako rozwojowa odmiana samolotu F-13 - pierwszego samolotu zbudowanego po I wojnie światowej specjalnie do przewozu pasażerów. W-34 (istniała również odmiana W-33) był większy, mieścił 6 pasażerów i miał zakrytą kabinę załogi. Produkowano go w dużych seriach aż do 1934 roku. Oprócz odmian pasażerskich istniały również odmiany wojskowe, w tym eksportowa K-43 przeznaczona przede wszystkim dla Szwecji, z 2 stanowiskami ruchomych karabinów maszynowych na grzbiecie kadłuba. Oprócz odmian lądowych opracowano także wersję morską z dwoma pływakami.
Bardzo dużo samolotów W-34 zamówiło lotnictwo wojskowe Rzeszy, które użytkowało je przez cały okres wojny. Samolot był użytkowany w licznych szkołach lotniczych jako szkolny, treningowy, meteorologiczny, do przewozu wyższego personelu wojskowego, transportu materiałów, ewakuacji i przewozu rannych, itd.

Dane taktyczno-techniczne

Całkowicie metalowy, elementem nośnym płata była przestrzenna konstrukcja kratownicowa z lekkiego stopu, pokrycie z blachy falistej, podwozie stałe. gwiazdowy, 9-cylindrowy chłodzony powietrzem silnik tłokowy o mocy 475 kW osłonięty pierścieniem Townenda, śmigło dwułopatowe.

Długość - 10,3 m
Rozpiętość - 18,5 m
Wysokość - 3,5 m
Masa własna - 1730 kg
Masa całkowita - 3200 kg
Prędkość maksymalna - 265 km/h
Prędkość lądowania - 110 km/h
Czas wznoszenia na 1000 m - 3,2 min
Pułap normalny - 6300 m
Zasięg - 900 km

Opis ze strony http://samoloty.webd.pl/index.html

GALERIA