Ogólny podział struktur
bezpośredniej obsługi samolotów
Flughafenbetriebskompanie
FBK zasadniczo
przeznaczone były do naprawy i obsługi samolotów w
zależności od typów i
specyfiki działań jednostki lotniczej. FBK przypisane były do
wszystkich Gruppen, wliczając Kampfgeschwader,
Sturzkampfgeschwader czy też Zerstörergeschwader, jak
również wykonujących
nietypowe zadania związane z wykonywaniem rozpoznania i transportem.
Standardowo
Flughafenbetriebskompanie była jednostką w pełni zmotoryzowaną
(podzielona na 4
plutony tzw. züge), 3 Betriebszüge i 1 Werkstattzug
(pluton naprawy sprzętu).
FBK podążała w ślad za swoim dywizjonem (lub nakazaną jednostką)
pomiędzy poszczególnymi
bazami lotniczymi.
Początkowo
Gruppen miały po 2 jednostki FBK. Do stycznia 1943 roku od 7 do 8 FBK
obsługiwało jeden Geschwader (pułk lotniczy). Po styczniu 1943 roku
liczba ich
zmalała do 3 lub 4 na Geschwader - do każdego dywizjonu została
przydzielona tylko pojedyncza grupa FBK.
Zadaniem FBK były naprawy i bieżąca obsługa jednostki lotniczej
(eskadry,
dywizjonu, pułku). FBK przemieszczał się za dywizjonem (Gruppe),
które
podróżował z bazy do bazy lotniczej (lotniska), na
którym stacjonował dany dywizjon.
Naprawy
prowadzone przez FBK były szybkie i nie wydłużały się poza 48
godzin. W skład jednego FBK wchodziło średnio 350
osób (w latach gdy nie było
problemów z personelem). W tym okresie FBK mogły tez
podejmować się
skomplikowanych napraw w warunkach polowych.
Po
styczniu 1943 roku, 54 kompanie FBK podległy restrukturyzacji i
zmieniły nazwę na Flughafenbetriebskomapnie (Qu). Zmienił się tez
charakter
zabezpieczenia obsługi samolotów danego dywizjonu. Już nie
podążały w ślad za
dywizjonem tylko były rozmieszczone na kluczowych lotniskach, jako
stacjonarne
oddziały. Numeracja ich została określona cyfrowo od 101. do 154. W
lutym 1945,
zostały przemianowane na Flugzeug-Wartungskompanie
(mot.).
Feldwerftverbänd
FWB było 9, o
numeracji od 10 do 90. Każdy z nich posiadał od 3 do 5
działów napraw i od
300 do 400 pracowników. Były przeznaczone do obsługi
związków taktycznych na
poziomie Korpusów Lotniczych (Fliegerkorps). FWB
przeznaczone były do napraw samolotów, które nie
mogły być
przeprowadzone przez FBK. Średni czas naprawy wynosił zwykle od 3 do 10
dni.
Niektóre działy wyspecjalizowane były w naprawach związanych
z podziałem
konstrukcyjnym samolotu np.: kadłuba, a inne specjalizowały się w
obsłudze i
naprawie silników lotniczych.
Werftabteilung (WB)
W lecie 1944 roku po przeprowadzonej
reorganizacji WB przejęły niezależne Fliegerhorstwerften (wraz z
Flughafenbetriebskompanien z ich późniejszą numeracją od 101
do 154), które
były wcześniej elementem Fliegerhorstkommandanturen (baz lotniczych
– lotnisk o
wyższym standardzie niż lotniska polowe). Ich zadaniem były
naprawy
uszkodzonych samolotów. Czas naprawy lub modernizacji (w
zależności od stopnia
złożoności) wahał się między 3 a 10 dniami. Stworzono około 500 WB.
Inne
rodzaje jednostek które zajmowały się naprawą
, obsługa i konserwacją samolotów:
Fliegerwerkstatt-Kompanie,
Fliegerwerkstatt-Zug,
Flugzeug-Funkwart-Kompanie,
Sonderwerkstatt,
Lufttorpedozug,
Luftminenzug,
Lufttorpedo-Betriebs-Kompanie,
Instandsetzungs-Werkstatt für Flugzeug Bodengerät,
Waffen-Instandsetzungstrupp,
Motor-Instandsetzungs-Zug,
Bodengeräte-Instandsetzungstrupp,
Flieger-Bodengerätetrupp,
Fl.Wintersondergeräte-Zug.
Samoloty,
które nie mogły zostać naprawione w przez
personel Luftwaffe ze względu na brak specjalistów oraz
właściwie wyposażonych
warsztatów były wysłane do Frontreparaturbetrieb
zorganizowanych i obsadzonych
przez cywilnych inżynierów i techników,
którzy byli wydzielani przez
producentów samolotów oraz
podwykonawców np.: Junkers, Messerschmitt, Heinkel,
Daimler-Benz, Siebel, Ago, Espenlaub itp. Średnio do tych
warsztatów
wydzielanych było około 100 pracowników. Liczba ich
wzrastała, wraz z ilością napraw,
które należało wykonać. W okresie zwiększonej działalności
sił Luftwaffe, a tym
samym zwiększającej się ilości uszkodzeń samolotów na
froncie liczba ta wahała
się od kilkuset, aż do kilku tysięcy wykwalifikowanych
pracowników