Heinkel He-72 Kadett

Heinkel He-72 Kadett
samolot szkolno-treningowy

He 72

Samolot He-72 był jednym z najbardziej lubianych samolotów szkolno-treningowych. Jego pierwszy prototyp oblatano w 1933 roku. Pierwsza wersja seryjna, wyprodukowana w stosunkowo małej liczbie oparta była na płatowcu pierwszego prototypu. Najpopularniejszą odmianą był He-72B, w którym zmieniono silnik. Wariantem podstawowym tej wersji był He-72B-11. Próbowano również budować pływakową wersję He-72BW. W wariancie cywilnym He-72B-3 Edelkadett zamontowano owiewki kół. Wybudowano 30 egzemplarzy tej odmiany. He-72A i B znalazł się na wyposażeniu wielu szkół lotniczych Luftwaffe. Jeden egzemplarz służył do prób z silnikami rakietowymi Walter jako latająca hamownia. W 1934 r. oblatano jedyny prototyp ulepszonej wersji He-172 V1. Maszyna ta, nosząca znaki cywilne D-EEHU, posiadała osłonę silnika gwiazdowego Siemens Sh14A. Poza tym płatowiec oparty był na He-72B.

W 1936 r. Bułgaria dokonała zakupu 6 samolotów He-72, którym nadano nazwę Kanarcze. Samoloty te pozostały w służbie do 1944 r.

 

Dane taktyczno techniczne

Dwupłatowiec o metalowo-drewnianej konstrukcji pokrytej płótnem. Silnik rzędowy Argus As8B o mocy 103 kW (w He-72A) lub Siemens Sh14A o mocy 118 kW.

Długość - 7,5 m
Rozpiętość - 9,0 m
Wysokość - 2,7 m
Masa własna - 540 kg
Masa całkowita - 865 kg
Prędkość maksymalna - 185 km/h
Prędkość przelotowa - 170 km/h
Czas wznoszeni na 1000 m - 6 min.
Pułap normalny - 3500 m

Opis ze strony http://samoloty.webd.pl/index.html

GALERIA