Gotha Go-145

Gotha Go-145
dwumiejscowy samolot szkolno treningowy

Go 145

Pierwszym samolotem, który powstał w zakładach Gotha po reaktywowaniu tam produkcji lotniczej 2 października 1933 roku była dwumiejscowa, dwupłatowa maszyna szkolna Gotha Go-145 skonstruowana przez inżyniera Kalkerta. Pierwszy prototyp wzleciał w powietrze w lutym 1934 roku. Próby przebiegły pomyślnie i już od 1935 roku pierwszy wariant produkcyjny Go-145A wszedł do służby w Luftwaffe. Zapotrzebowanie na ten typ samolotu było tak duże, że ich produkcja seryjna podjęta została na licencji również w zakładach Ago, Focke-Wulf i BFW. Prawa licencyjne otrzymała też Turcja i Hiszpania, gdzie produkowały go zakłady Construcciones Aeronauticas SA jako CASA 1145-L. Następnymi wersjami były Go-145B z zakrytą kabiną (1935 rok) oraz Go-145C uzbrojony w pojedynczy karabin maszynowy MG15 kalibru 7,9 mm na ruchomej podstawie umieszczony w tylniej kabinie służący do treningu strzelców pokładowych. Jednostkami szkolnymi operującymi na samolotach Go-145 były m.in. szkoły lotnicze FFS A/B 4 w Pradze, FFS A/B 23 w Kaufbeuren, FFS A/B 41 w Frankfurt an der Oder, FFS A/B 72 w Detmold i FFS A/B 116 w Göttingen. Od momentu rozpoczęcia przez Rosjan nocnych nalotów z wykorzystaniem lekkich samolotów dwupłatowych Polikarpow Po-2 również dowództwo Luftwaffe postanowiło wprowadzić do swojego arsenału podobne jednostki. Pierwsze trzynaście Störkampfstaffeln (eskadry zakłócające) powstało w grudniu 1942 roku. Były one wyposażone w samoloty Go-145 i Ar-66. Jednostki te okazały się być bardzo skuteczne w akcjach bojowych i były dalej rozbudowywane. Od października 1943 roku przemianowano je na NSGr. (Nachtschlachtgruppen - nocne dywizjony szturmowe), z których 1. i 2. /NSGr.1, NSGr. 2,1./NSGr.3 i NSGr. 6 wyposażone były w całości lub w większej części w samoloty Go-145. Dowódcą NSGr. 6 był kawaler Krzyża Rycerskiego major Rupert Frost. Od lutego 1944 roku Go 145 dostarczono również do NSGr. 5 dowodzonej przez majora Böllnera i operującej na południowym odcinku frontu wschodniego. Aż do końca wojny Go-145 operowały w tym charakterze przeciwko wojskom radzieckim.

 

Dane taktyczno techniczne

Dwumiejscowy, dwupłatowiec o konstrukcji drewnianej, kryty płótnem. Ośmiocylindrowy silnik rzędowy o mocy 176 kW (240 KM) typu Argus As 10C wyposażony w dwułopatowe, stałe, drewniane śmigło.

Długość - 8,7 m
Rozpiętość - 9,0 m
Wysokość - 2,9 m
Masa własna - 800 kg
Masa całkowita - 1380 kg
Prędkość maksymalna - 212 km/h
Prędkość przelotowa - 180 km/h
Prędkość lądowania - 90 km/h
Czas wznoszenia na 1000 m - 5,5 min
Pułap normalny - 3700 m
Zasięg - 630 km

Opis ze strony http://samoloty.webd.pl/index.html

GALERIA