Focke-Wulf Fw-44

Focke-Wulf Fw-44 Stieglitz
samolot szkolno-treningowy

Fw 44

Po przybyciu w listopadzie 1931 roku firmy Focke-Wulf, Kurt Tank objął kierownictwo biura konstrukcyjnego i zajął się rozwojem zaprojektowanego wcześniej dwupłatowego samolotu szkolno-treningowego Fw-44 Stieglitz (Szczygieł). Prototyp tej maszyny odbył pierwszy lot w sierpniu 1932 roku. Napędzany był silnikiem gwiazdowym, siedmiocylindrowym, chłodzonym powietrzem Siemens Sh 14a o mocy maksymalnej 110 (150 KM). Próby w locie przeprowadził osobiście Kurt Tank. Samolot okazał się być bardzo udaną konstrukcją. Miał doskonałe właściwości manewrowe, co uczyniło go sławnym na całym świecie, jako samolot używany przez najlepszych niemieckich akrobatów lotniczych, takich jak Ernst Udet, Gerd Achgelis czy Emil Kopf, którego samolot dla łatwiejszego rozróżnienia, nosił rejestrację D-EM. FW 44 używany był nie tylko w Niemczech, ale również w Rumunii, Szwecji, Finlandii, Argentynie, Brazylii, Bułgarii, Chile, Czechosłowacji, Chinach, Turcji. Wersjami produkowanymi seryjnie były:

Fw-44A - samoloty przedprodukcyjne, używane głównie jako maszyny akrobacyjne, Fw 44B - wyprodukowane w niewielkiej liczbie z silnikiem rzędowym Argus As 8, czterocylindrowym, chłodzonym cieczą o mocy maksymalnej 88 kW (120 KM), Fw-44C - najliczniej produkowana wersja, z silnikiem Siemens Sh 14a o mocy 110 kW (150 KM), dwupłat o skrzydłach tej samej wielkości i obrysie, oba skrzydła połączone były ze sobą za pomocą wsporników w kształcie litery N oraz linek stalowych, konstrukcja płatów drewniana z częściowym pokryciem sklejką (centropłat górnego płata, krawędź natarcia obu skrzydeł oraz dolne powierzchnie aż do wsporników), pozostałe powierzchnie kryte płótnem, kadłub spawany z rur stalowych pokrytych płótnem, w przedniej części pokrycie blaszane, usterzenie drewniane kryte płótnem, podwozie stałe klasyczne z płozą ogonową, śmigło dwułopatowe drewniane o średnicy 2,20 m. Fw 44D - seryjny wariant z jednym wspólnym kolektorem spalin oraz bagażnikiem umieszczonym za drugim siedzeniem w kadłubie, Fw 44E - wariant identyczny z wersją B, jednakże z bagażnikiem jak wersja D, Fw-44F - samolot odpowiadający wersji D, jednakże z kółkiem ogonowym zamiast płozy oraz Fw-44J - eksportowa wersja D.

Fw-44 służył jako samolot treningowy lub w szkołach pilotażu Luftwaffe aż do zakończenia wojny.

 

Dane taktyczno techniczne

Silnik gwiazdowy, siedmiocylindrowy Siemens Sh 14a o mocy 110 kW (150 KM)

Długość - 7,28 m
Rozpiętość - 9,00 m
Wysokość - 2,65 m
Masa własna - 525 kg
Masa całkowita - 870 kg
Prędkość maksymalna - 190 km/h
Prędkość minimalna - 67 km/h
Wznoszenie - 222 m/min
Pułap normalny - 4400 m
Zasięg - 540 km

Opis ze strony http://samoloty.webd.pl/index.html

GALERIA