Arado Ar 96

Arado Ar-96
samolot treningowy

Ar 96

Samolot ten był bez wątpienia najbardziej znanym samolotem treningowym Luftwaffe. Skonstruowany został w 1936 roku pod kierownictwem inż. Waltera Blume. Pierwszy prototyp Ar-96V1 napędzany był silnikiem Argus As10 o mocy 240 KM. Loty próbne wykazały wiele zalet samolotu i zaplanowano jego produkcję na rok 1940. Część samolotów wyprodukowano jeszcze w roku 1939. Stały się one podstawowym sprzętem przejściowym pomiedzy samolotami podstawowego pilotażu, takimi jak Ar-66, Fw-44, Go-145 czy He-72, a samolotami myśliwskimi Bf-109 i Fw-190. Główną serią produkcyjną została wersja Ar-96B. Stosunkowo niewielka liczba samolotów została zbudowana w macierzystych zakładach, zdecydowaną większość produkcji przejęły zakłady Ago Flugzeugwerke będące częścią koncernu Heinkla, a następnie od połowy 1940 zakłady Avia w Pradze. Od 1944 roku samoloty te produkowano także w zakładach Letov w Pradze. Ogółem wyprodukowano 11546 samolotów tego typu.

Produkcję samolotu podjęto po wojnie w Czechosłowacji, gdzie były wytwarzane do 1948 roku pod nazwą Avia C-2.

 

Dane taktyczno-techniczne

Jednosilnikowy dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji krytej blachą duraluminiową. Uczeń i instruktor siedzieli w tandem w dużej, przeszklonej kabinie. 12-cylindrowy silnik rzędowy w układzie odwróconego V Argus As410 0 mocy 465 KM napędzający dwułopatowe przestawialne śmigło Argus

Uzbrojenie: 1 stały karabin maszynowy MG17 (7,9 mm)

Długość - 9,13 m
Rozpiętość - 10,96 m
Wysokość - 2,59 m
Masa własna - 1412 kg
Masa całkowita - 1714 kg
Prędkość maksymalna - 330 km/h
Prędkość minimalna - 100 km/h
Czas wznoszenia na 3000 m - 6,8 min
Pułap normalny - 7100 m
Zasięg - 690 km

Opis ze strony http://samoloty.webd.pl/index.html

GALERIA